پراکنده از فرزاد حسنی

مجموعه یادداشت ،داستان و نقادی( فیلم،تئاتر ،موسیقی و کتاب) پراکنده و گاه و بی گاه از"فرزاد حسنی" در محیط محترم وب

گفتگوی مفصل با امیر مطلق درباره سینما
ساعت ۱٠:۳۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٥ بهمن ۱۳٩۱  

گفتگوى مفصل من با امیر مطلق درباره سینما

فرصت ها در هالیوود، از پادویی تا اسپیلبرگ شدن

 

اشاره

امیر مطلق نویسنده ،کارگردان ،تهیه کننده و موسیقدان ایرانی –آمریکایی ساکن لس انجلس است که بیش از هشت سال است به صورت حرفه ای در حوزه سینما فعالیت دارد . او تاکنون در بیش از 100 جشنواره و فستیوال فیلم شرکت کرده است و با توجه به تحصیلات آکادمیک و مطالعاتی که در حوزه سینما دارد در این گفتگو اطلاعات خوبی را در اختیار علاقمندان به فعالیت در سینما و نیز مخاطبان دیگر که مایل هستند با شرایط کار در سینمای آمریکا آشنا شوندقرار ،می دهد.

 

متولد کجا هستید؟

من در غرب نیومکزیکو متولد شده ام.

 

در چه رشته ای تحصیل کرده اید و تا چه مقطعی ادامه تحصیل داده اید ؟

من در رشته روانشناسی یک فوق دیپلم از دانشگاه UCLA دارم و از دانشگاه CHAPMAN هم دارای مدرک MFA در رشته سینما و کارگردانی هستم.

 

در حوزه فیلم و سینما چه کرده اید ؟

من تاکنون 10 فیلم ساخته ام که یکی از آنها فیلم بلند و 9 تای انها فیلم کوتاه بوده است .در خیلی  از این فیلم ها علاوه بر کارگردانی نوشتن فیلمنامه هم برعهده من بوده و بعضاً نقش هایی را هم بازی کرده ام.

 

این فیلم ها را خودتان تهیه و تولید کرده اید؟

بله خیلی از این فیلم ها را خودم تهیه کرده ام و در حال حاضر نیز مشغول تهیه و پیش تولید یک فیلم مستند هستم.

 

شما فیلم هایتان را خودتان تولید می کنید یا سرمایه گذار دارید ؟

در سینمای امریکا مفهوم تهیه کننده و سرمایه گذار کاملاً متفاوت است . تهیه کننده مسئول تهیه و تولید فیلم است در حالی که سرمایه­گذار مسئول تامین مالی  هزینه است و در زمینه تولید فیلم و فرآیند آن  کوچکترین دخالتی ندارد .

خوب الان سئوالم مشخصاً درباره سرمایه گذاری روی کارهایتان است . خودتان این کار را می کنید یا خیر ؟

نه من برای کارهایم همیشه دنبال جذب سرمایه گذار هستم و سعی می کنم با جذب سرمایه گذار نسبت به تولید فیلم اقدام کنم.

 

خوب برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی را معمولا انجام می دهید ؟

سرمایه گذار جذب کردن همیشه مشکل اساسی فیلمسازان است و راه مخصوص و تعریف شده ای برای این کار وجود ندارد ولی قدم هایی هست که باید همیشه برداشت؛ مثل برنامه ریزی صحیح ،ارائه خوب و البته نوشتن یک پروپوزال یا طرح برای کار و پیش از همه اینها یک سناریو یا فیلمنامه خوب .بهترین راه هم این است که مذاکراتی را همزمان با چند سرمایه گذار پیش برد و به صورت خصوصی با آنها جلساتی را برگزار کرد و البته الان سایت ها و مؤسساتی هم وجود دارند که به جذب سرمایه گذار کمک می کنند . به هر حال این مشکل و مسئله ای است که در تولید فیلم مستقل فیلمساز همیشه با آن مواجه است .

 

شما سرمایه گذار را از شرکت های تخصصی و حرفه ای فیلمسازی انتخاب می کنید یا سراغ اسپانسرشیپ ها می روید ؟

کمپانی های بزرگ امکان مراجعه  تماس مستقیم را برای جلب سرمایه گذاری در این حوزه به فیلمساز را فراهم نمی کنند و فقط ممکن است از طریق درج آگهی یا نمایش کالا و محصولات در یک فیلم بتوان نظر آنها را برای سرمایه گذاری جلب کرد و به همین خاطر عمدتاً سراغ شرکت های فیلمسازی باید رفت اما فراموش نکنید که در اینجا همه چیز ممکن است اما مهمترین نکته نوع ارائه شما برای جذب و قانع کردن سرمایه گذار است .

 

خوب حالا کمی در باره فضای کاری سینما در امریکا هم صحبت کنید .

آمریکا مثل اروپا نیست که دولت ها از سینما حمایت می کنند و برای فیلم ها بودجه های حمایتی پرداخت می شود اما با همه اینها هنوز فرصت برای موفقیت در سینمای امریکا بسیار بیشتر از سینمای اروپا است و تنوع در تعداد و نوع شرکت های فیلمسازی به حدی است که یک فیلمساز با ارائه خوب و مثبت می تواند امکان جذب سرمایه گذار را پیدا کند و موفقیت دور از دسترس نیست و یک نکته بسیار مهم اینکه بزرگترین حسن فعالیت در سینمای آمریکا این است که شما هیچگونه محدودیتی در نوع بیان ، محتوا و شیوه ارائه ندارید . گذشته از این شرکت ها، مؤسسات ، نهادها و جشنواره های بسیاری هستند که اگر شما ارائه خوبی داشته باشید از شما حمایت و پشتیبانی می کنند و جمله آخرم در این مورد این است که در امریکا وقتی شما روی کاری تمرکز کنید و درست پیش بروید موفقیت حتمی است.

 

فیلم مستند و فیلم های کوتاه در بازار امریکا از نظر تجاری چه جایگاهی را دارند ؟

امکان کسب درآمد از طریق فیلم کوتاه در امریکا بسیار ضعیف است و شما با ترفندها و روش های خاصی می توانید برای مثال از طریق یوتیوب و ترغیب به تماشای فیلم توسط جذب مخاطبان و دنبال کنندگان مستمر بتوانید درآمد اندکی کسب کنید که اصلاً زیاد نیست یا فیلم را در جایی بگذارید که مخاطب برای دیدنش شارژ شود و به همین دلیل فیلم کوتاه صرفاً یک تجربه شخصی برای فیلمساز است و بیشتر یک ارائه و رزومه کاری برای فیلمساز است اما در مقابل فیلم مستند می تواند خیلی پولساز باشد . خوشبختانه فیلم های مستند همیشه خریداران خاص خود  و بازار را دارد. شما می توانید فیلم خود را در جاهای مختلف عرضه کنید . در ضمن حسن ساخت فیلم مستند این است که شما می توانید پخش کننده را از آن حذف کنید و میانبر بزنید .

 

شما چند سال است که از طریق فیلمسازی درآمد کسب می کنید ؟

تقریبا 8 یا 9 سال است که از این طریق زندگی می کنم اما همیشه از طریق فیلم هایم کسب درآمد نکرده ام و ممکن است در برخی پروژه ها و کارها درآمد کسب کرده باشم و در بعضی ها نه .

 

آیا دوست دارید همچنان در این حوزه فعال باشید؟به تغییر شغل و کسب و کار فکر کرده اید ؟

سینما تنها کاری است که من می توانم انجام دهم و دوست دارم انجام دهم.علاوه بر اینکه به سینما به عنوان محلی برای کسب درآمد نگاه می کنم، سینما تنها راهی است به نظرم که می توانم از طریق آن کسب تجربه کنم و دنیا را ببینم .

 

شما مشخصاً در حال حاضر چگونه در حوزه سینما فعالیت دارید ؟

من یک کمپانی فیلمسازی دارم با نام ANIMAL که کار ارائه و و ایجاد را در در حوزه سینما انجام می دهد .

 

به گمان شما موفقیت یک ایرانی در سینمای هالیوود تا چه حد ممکن است ؟

الان با این پرسش وارد فضای فلسفه می شویم . اگر فکر می کنید در امریکا گذشته و نسل و نژاد خیلی مهم است اصلاً نباید کاری بکنید و با این پیش فرض احتمال موفقیت بسیار کم است.اصلا بیاید به قضیه یک جور دیگر نگاه کنیم . شما الان به عنوان یک ایرانی اگر فرضاً از امریکا به ایران بروید و بخواهید فیلم بسازید به نظرم با مشکلات زیاد تری باید دست و پنجه نرم کنید تا اینکه یا ایرانی بخواهد در اینجا فیلم بسازد.

 

ولی من خیلی از ایرانی ها را می شناسم که به شوق فیلمسازی به آمریکا آمده اند و بدون نتیجه برگشته اند .

من فکر می کنم شرایط و محیط در کار هر کسی می تواند تأثیر گذار باشد . من تا حدودی درباره موانع و مشکلات فیلمسازی در ایران می دانم اما با همه اینها فراموش نکنید در اسکار امسال یک فیلم ایرانی برنده شد که با همه مشکلات در داخل ایران ساخته شده بود و تحسین همه را هم برانگیخت . پس اگر کسی ذوق و استعداد فیلمسازی داشته باشد در ایران هم می تواند کار کند .اینجا موقعیت برای کار بسیار زیاد است ولی خوب باید مثل اصغر فرهادی استعداد و توان این کار را هم داشته باشید تا بتوانید موفق باشید .

 

آیا شما در سینمای امریکا شبکه ها و انجمن هایی را دیده اید که به صورت مشخص درباره سینما و حوزه های مختلف آن فعالیت کند و افرادی را بر اساس ملیت یا وجه مشترک خاصی در آن عضو شوند ؟

بله در امریکا همه دسته ها  گروه ها و ملیت ها دارای چنین انجمن هایی هستند ودر این انجمن ها کارگاه های آموزشی برگزار می شود و فیلم به نمایش در می آید و جلسه نقد و بررسی و سخنرانی هم برگزار می شود و محل خوبی برای تعامل و ارتباط با هم فراهم می کنند و دراین میان ژاپنی ها بهترین تجربه را از اینگونه انجمن ها دارند.اغلب هم این انجمن ها جلسات خوب و بزرگی برگزار می کنند و به اعتقاد من همه انها اسپانسر دارند و از نوع و سطح کیفی مراسم هایشان می توان چنین نتیجه گیری کرد و فکر کنم تنها ایرانی ها هستند که چنین چیزی را ندارند ولی به گمانم این انجمن پاتوق ایده خوبی باشد برای شروع .

 

به گمان خودت حضورت در انجمن های سینمایی نظیر پاتوق چه کمکی به تو و فیلمسازی ات خواهد کرد ؟

من می خواهم ببینم چه کمکی می توانم به این انجمن بکنم و چه کاری از دست من ساخته است . این مهمترین هدف من از حضور در پاتوق خواهد بود .

 

در حال حاضر چه می کنید ؟

تمرکز کرده ام روی گسترش فعالیت هایم در کمپانی ANIMAL  و البته روی فیلمی هم به نام CAMEL WESTکار می کنم و می خواهم برای این فیلم سرمایه گذار جلب کنم. فیلمنامه این کار یک سال و نیم طول کشید و تابستان آینده این فیلم رو جلوی دوربین می برم و امیدوارم اگر مشکل خاصی پیش نیاید سال دیگر این موقع فیلمم آماده باشد .

 

کارگردان مورد علاقه ات در سینما کیست ؟

کارگردان مورد علاقه من آمریکایی نیست .من به کارهای «ژاک اودیار» بسیار علاقه دارم . او کارگردان فرانسوی و فرزند «میشل اودیار»، فیلم‌نامه‌نویس و کاگردان برجسته است و به عنوان برترین کارگردان مؤلف در بین سینماگران فعلی سینمای فرانسه شناخته می‌شودو با فیلم موفق «یک پیامبر» به اوج شهرت رسید.

 

آیا تاکنون در جشنواره های فیلم شرکت کرده اید و موفق به کسب رتبه شده اید ؟

بله در جشنواره های مختلفی شرکت کرده ام و در برخی از آنها هم برای کسب جایزه کاندیدا شده ام و در فستیوال DANCES WITH FILMS موفق شدم جایزه ویژه تماشاگران را کسب کنم .

 

چشم اندازت در سینما چیست؟

من دوست دارم این امکان را داشته باشم که سالی یک فیلم بسازم و چیزی را که در سر دارم بدون توجه به کوچکی و بزرگی آن عملی کنم.

 

توصیه شما به علاقمندان سینما که دوست دارند به امریکا و هالیوود بیایند چیست ؟

اینجا در حوزه سینما کار برای همه هست اما چه نوع کاری اهمیت دارد . اینجا مهم است شما چه کاری در سر دارید وگرنه اینجا کار برای نورپردازی و دستیاری و پادویی همیشه هست . اینجا مدرک و این چیزها اصلاً مهم نیست اما خیلی تلاش لازم است که برای مثال اسپیلبرگ شوی ولی اگر چیزی در چنته داشته باشی خود اهل فن و  سرمایه گذاران دنبالت می آیند .مهمترین مسئله ارتباط هم زبان است و برای تمام کسانی که از ایران قصد دارند به اینجا بیایند تسلط در زبان بسیار بسیار مهم است .

 


 
تقاطع در پاریس
ساعت ٤:٠٩ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ بهمن ۱۳٩۱  

تقاطع مسکوب و ساعدی در پاریس

 

دیروز در بخش صفحات وبلاگم مطلب و گفتگویی مفصل منتشر کردم در گفتگو با دکتر احمد کریمی حکاک و بررسی موضوع مهاجرت  تاثیرش بر احوال نویسنده و خلق اثر . آنچه در ادامه بخش صفحات وبلاگ (سمت چپ وبلاگ) می خوانید بخش هایی از گفتگوی مفصلی است که با دکتر کریمی حکاک در سفرش به لس انجلس  با موضوع فعالیت در مهاجرت و گذری بر زندگی کاری او و نیز خاطراتش از زندگی در پاریس و هم زیستی با دکتر ساعدی و شاهرخ مسکوب انجام داده ام . گفتگو با دکتر کریمی حکاک در یکی از کافه های کوچک خیابان وست وود و با صرف یک لیوان چای ایرانی همراه بود .کوششم بر این بوده در این مصاحبه روی موضوع مهاجرت و عواقب ان بر زندگی نویسنده تمرکز داشته باشم 

 

لینک دسترسی مستقیم به مصاحبه را می توانید با کلیک روی لینک زیر بردارید و بخوانید : 

                                   اینجا


 
خواب دیدم
ساعت ٧:٥٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢ بهمن ۱۳٩۱  

خواب دیدم

خواب دیدم شب بود و زیر نور شمع جماعتی گور تازه ای را دوباره دریدند تا کالبدی دیگر را در آن قرار دهند ...

یکی گفت : این همه قابیل و یک قربانی!

یکی گفت : ....چرا از کلاغ زمان پنهان کردن خفت یا حقارتشان نیاموختند ؟

من دیدم :تعجیلی عجیب در کار بودن برای پنهان کردن .

دیگران فریاد زدند : ما قابیل نیستیم .ببینید چگونه به حال خود می گرییم ؟

شنیدم :صدای گریه می آمد و الله اکبر و نوای آرام و زمزمه وار زنی که قرآن می خواند....


کلمات کلیدی: