پراکنده از فرزاد حسنی

مجموعه یادداشت ،داستان و نقادی( فیلم،تئاتر ،موسیقی و کتاب) پراکنده و گاه و بی گاه از"فرزاد حسنی" در محیط محترم وب

یادداشت های جشنواره فیلم فجر -2
ساعت ٤:٤۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٧ بهمن ۱۳۸٧  

یادداشت های جشنواره فیلم فجر ٨٧-2

 

یادداشت دوم  - سوپر استار

به ترتیب فریبا کوثری،محمد نیک بین ،تهمینه میلانی و شهاب حسینی

اگر بشنوید که وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد یعنی آقای صفار هرندی از ساخت چنین فیلمی استقبال کرده و از اون تقدیر کرده و گفته ساخت چنین فیلمی برای سینمای ما لازم بود و خشحالم که در دوران ما ساخته شده چی می گید ؟

اگر دوباره بشنوید که این فیلمی که وزیر ارشادمان اینقدر کشته مردش شده رو "تهمینه میلانی" کارگردان شهره به فمینیست بودن ساخته حتما دیگه از تعجب شاخ در میارید .

تهمینه میلانی را به صفار هرندی چه ....نقطه اشتراک این دوتا چیست ؟؟؟!

در بازار سینما و میان خبرنگاران خیلی شایع شده که این فیلم "تهمینه میلانی" یک فیلم صددرصد سفارشی است و او این فیلم را ساخته که حتما به نمایش دربیایداونهم بدون مشکل .

وقتی فیلم رو می بینید در نگاه اول شاید به خودتون حق بدید چنین قضاوتی داشته باشید . ما در فیلم هیچ اثری از خط فمنیسم را شاهد نیستیم و حال آنکه میلانی مستقیم قشر هنرمند را نشانه رفته و از فساد رایج در این بخش به آشکاری صحبت می کند :مصرف کک (کوکائین )،قمار، مصرف انواع مشروبات الکلی و سکس

میلانی در مصاحبه مطبوعاتی گفته که طرح این داستان در حین مطالعه یک کتاب از هرمان هسه در ساعاتی که باید برای سفر به بانکوک (جشنواره فیلم )هواپیما عوض می کرد ، به ذهنش خطور کرده و همانجا تم اصلی قصه را نوشته است . وی در ادامه می گوید که از کتاب "شازده کوچولوی" "اگزو پری" نیز در روایت خود بهره برده است .

او در پاسخ به سئوال مکرر خبرنگاران که چرا قشر هنرمند را و بخصوص اهالی سینما را نشانه رفته است می گوید که او روی یک سوپر استار تمرکز کرده حالا این سوپر استار می توانسته یک هنرپیشه سینما باشد یا یک ورزشکار محبوب :مثلا یک فوتبالیست .

اما به راستی این فیلمنامه یک فیلمنامه سفارشی است ؟هر چند شواهد و نوع روایت اینطور نشان می دهد اما این حکایت شاید کمی به توضیح ماجرا کمک کند.

دقیقا 25 ماه قبل با خانم میلانی در پروژه "تسویه حساب" که اکنون توقیف است آشنا شدم و ب ایشان همکاری کوچکی داشتم .

در گپ و گفت های پشت صحنه پس از آشنایی با کارم (تبلیغات ) و تغییرات جزئی که روی فیلمنامه تسویه حساب اعمال کرده بودم و با او در میان گذاشته بودم، از ماجرای "سوپر استار" گفت.

دریکی از روزها به هنگام استراحت گروه برایم ماجرای "سوپر استار" را تعریف کرد و گفت :"شاید لازم باشد در این پروژه بصورت جدی تر با ما همکاری کنی .داستان ما روایت یک هنرپیشه مشهور  است با یک لوکیشن تقریبا ثابت که خونه این هنرپیشه است و با یک ماشین خیلی شیک مثلا یک کروکی ."

من قرار بود در این پروژه مشاورشون باشم در نوع انتخاب خودرو و نیز مشاوره تبلیغاتی و اصلاح بخش هایی از فیلمنامه که به موضوع اسپانسرها مربوط میشه .

خوب بنا به دلایل متعددو از جمله گرفتاری من و البته گم و گور شدن اخیرم فرصت این همکاری دست نداد .

راستی اینم بگم که قرار نبود "شهاب حسینی" بازیگر این نقش باشه و به گفته میلانی اصولا نقش برای کس دیگری نوشته شده بود که بهتره اینجااسمشو نیارم .

خوب اونچه که در فیلم شاهد بودیم چی بود ؟سوپر استار ما سوار "پرادو" بود یک پرادو دو درب که اتفاقا خودرو شخصی خود خانم میلانی است.

از این داستان خودرو سوپر استار که قرار بود من تهیه کنم و حداقل باید یک بنز کروکی دو درب می بود و حالا شده یک پرادو (که بیشتر شده خودرو قشر مرفه از طبقه سنتی است تا جوانان و نیز سوپر استارها )،بگیر و بعد تا ته ماجرا برو.

می خوام بگم که اونچه رو که تو روایت به زبان خانم میلانی شنیدم با اونچه که تو تصویر دیدم خیلی متفاوت بود .

یکجور خامی و ناپختگی کارهای اول خانم میلانی رو تو کار می بینم .

میلانی میدونه که من یکی از علاقمندان نوع کارش هستم و فیلم "نیمه پنهان"اش رو خیلی می پسندم .

یه روز بهش گفتم :هیچ میدونی که "نیمه پنهان" یکی از فیلم های شخصیه منه؟

خنید و گفت :فیلم شخصی دیگه چیه ؟

گفتم :فیلمیه که شما تو هارد کامپیوترت ذخیره اش کردی و بالای شش بار دیدی و هر از چند گاهی هم یادش می کنی و دوباره نیگاش می کنی .

گفت :مثله ؟

گفتم :مثل شب یلدا ، مثل هامون ، مثل نیمه پنهان ، مثل سوته دلان و..

حالا نمی دونم تکلیفم با این فیلم میلانی چیه ؟ هر چند خودش پایان باز داستان رو یکی از ویژگی های این کار و کارهای قبلیش می دونه ولی ما در آخر با داستانی غیر قابل باور مواجه هستیم .

 

خلاصه داستان

 سوپر استار سینما "کوروش زند" غرق در زندگی تباه و آلوده به انواع کثافتکاری هاست که دختری در مسیرش قرار می گیرد و خود را فرزند نامشروع او از شیطنت های دوران نوجوانی آقای سوپر استار معرفی می کند . ابتدا با واکنش بد سوپراستار مواجه می شود ولی به تدریج به زندگی خصوصی او راه پیدا می کند و در اندک مدتی باعث تحولات روحی سوپر استار می شود و یهویی غیبش می زند .همونطوری که اومده بود بی خبر .

سوپر استار ما در پس دخترک همه جا را زیر پا می گذارد و در نهایت نشانه هایی که از او میابد با آنچه او گفته است تطابق ندارد ولی در کل سوپر استار ما سعی می کند که از این به بعد آدم بشه .

 

چند نکته

· شهاب حسینی نسبتا خوب بازی کرده ولی همه ما می دانیم که او ویژگی های یک سوپر استار واقعی را ندارد و نیز می دانیم که این فیلمنامه از اول بر مبنای شخصیت چه کسی نوشته شده بود .

· انتخاب "فتانه ملک محمدی" برای نقش دختر بچه به نظرم انتخاب مناسبی نبود واین باز برمی گردد به انتخاب نقش سوپر استار . با توجه به تغییر بازیگر نقش سوپر استار میلانی هم ناچار شده انتخاب دختر را که اول دختری زیبا رو و سفید و با چشمانی رنگی بوده (به خاطر شباهت احتمالی به پدر) تغییر دهد و در نهایت به این دختر رسیده است . این دختر نه تنها از زیبایی بهره چندانی نبرده و تا حد زیادی شهرستانی میزنه بلکه کوچکترین شباهتی هم به شهاب حسینی نداره . تنها شباهتشان که خیلی هم تو فیلم تاکید میشه سیهی چشماشونه و نکته جالب اینکه عجیب به نظرم آشنا میاد و نمی دونم جا دیدمش ...حتما همین دور و برهای ما میشینه ...خیلی آشنا به نظر میاد بخصوص با اون خال سیاه تابلو زیر گوش راستش .

· بازیگر نقش مادر سوپر استار خانم کوثری خیلی ضعیف عمل کرده شاید اگر "افسانه بایگان" که نقش کوتاهی رو تو فیلم داره این نقش رو ایفا می کرد بهتر بود .

· میلانی تیزهوشه ...برای زن فاسد عاشق پیشه که علاقمند به سوپر استاره و برای اون حاضره همه کاری بکنه "نسرین مقانلو" انتخاب خوبیه .

·  این اولین کار سینمایی "رضا رشید پور"ه ،هر چند کوتاه ولی بد بازی نکرده .

· لوکیشن خونه همچون سه دوکار قبلی تهیمنه میلانی یعنی آتش بس و تسویه حساب توسط گروه طراحی و مبلمان سون مبله  شده و البته توسط شرکت آرتابین به مدیریت محمد نیک بین کاملا از نو و احتمالا در یک خانه قدیمی بازسازی شده بود(روش کاری میلانی اینطوری است) و کمتر تطابقی با یک خونه ایرانی داره . شاید این نوع چیدمان در فیلم آتش بس جواب داد ولی در سوپر استار اونهم با مشخصاتی که داره چنین چیدمان به شدت اروپایی به نظر زیاد خوب با تماشاچی ارتباط برقرار نمی کنه . نمونه واقعی خونه یک سوپر استار رو ما در فیلم "توفیق اجباری " محمد حسین لطیفی با بازی گلزار شدهد بودیم . اون لوکیشنی که تواون فیلم دیدید دقیقا خونه شخصی خود گلزاره .

· تنها اسپانسر کوچولوی فیلم "رنگ الوان" بود که در فیلم آتش بس شاهد حضور پررنگش تو کار بودیم . من تصور میکردم که "تکدانه" هم باید اسپانسر باشه (و هنوز هم فکر می کنم هست باید بپرسم )

· تیتراژپایانی با صدای "فرزاد فرزین" مزخرف و تا حد زیادی غیر قابل تحمل بود و با فضای موسیقی داخل فیلم که توسط ناصر چشم آذر عزیز و همسرش شیرین خانم احمد لو  ساخته شده بود همخوانی نداشت .